برای مشاهده همه تخفیف های ما اینجا کلیک کنید

سبد خرید

کالا های تخفیف دار امروز

جدیدترین محصولات ما

تعمیرات لپ تاپ

برترین محصولات ما

پر فروش ترین مانیتور ها

خواندنی ها

آخرین ویدیو ها

پنج شنبه ، 14 مهر 01
چهارشنبه ، 06 مهر 01
دوشنبه ، 04 مهر 01
شنبه ، 02 مهر 01

    تفاوت های هر نسل از پردازنده ها در کوچک شدن ترانزیستور پردازنده و در نتیجه پایین آمدن قیمت پردازنده نسبت به نسل قبلی میباشد.

    پردازنده های نسل اول در بین سال 2008 و 2010 معرفی گردید که دارای مدل های 2 ، 4 و 6 هسته ای بودند.

    پردازنده های نسل دوم در سال 2011 معرفی شد که این نسل نیز دارای مدل های 2 ، 4 و 6 هسته ای بودند .

    پردازنده های نسل سوم در سالهای 2012 و 213 معرفی شد که همانند نسل قبلی 2 ، 4 و 6 هسته ای بودند.

    پردازنده های نسل چهارم در اواخر سال 2013 معرفی شد که علاوه بر دارابودن مشخصات نسل های قبلی ، مدل 8 هسته ای نیز عرضه شد و در کنار آخر کارت های گرافیک یکپارچه نیز اضافه شد.

    پردازنده های نسل پنجم در بین سال 2015 معرفی شد که در این نسل نیز با مفهوم جدیدی در کنار هسته آشنا شدیم به نام THREAD  .

    برای بیان مفهوم نخ باید این را در نظر گرفت که پردازنده به دو بخش هسته و هسته مجازی ( از این نسل به بعد ) تقسیم میشوند .هر هسته در زمان خاص یک دستور را انجام میدهند اما با این تکنولوژی هسته های واقعی به هسته های مجازی تقسیم میشود.به طور مثال در یک پردازنده دو هسته ای که هرکدام از هسته ها 2 هسته مجازی دارد ، ما قادر به انجام 4 دستور در یک زمان هستیم.

    پردازنده های نسل ششم در بین سال های 2015 و 2016 معرفی گردید.همانند نسل قبلی خود دارای ترانزیستور 14 نانومتری بود اما در عملکرد پردازنده و پردازنده گرافیکی بهبود حاصل شد . همچنین این سری برای کار با ویندوز 10  نیز بهبود یافته بود. نسل ششم بر روی اور کلاک برای طرفداران دسکتاپ و گیمرها متمرکز شده بود.این نسل مدل های جدید برای هر دستگاهی از جمله کامپیوترهای دسکتاپ لپ تاپ ، تبلت ، موبایل و سیستم های گیمینگ را شامل میشد.

    پردازنده های نسل هفتم در سال های 2016 و 2017 معرفی و تولید شد.این نسل نیز بر مبنای 14 نانومتری ساخته شد و بهینه بودن مصرف در آن حتی اپل را مجبور به استفاده از این پردازنده ها در مک بوک های خود کرد.ویژگی های جدید این نسل بر روی تجربه کاربری بوده و شاهد اضافه شدن حالت هایی مانند استریم چندگانه ، ویدئوهای 36 درجه و واقعیت مجازی بوده ایم.

    پردازنده های نسل هشتم در اواخر سال 2017 معرفی شد که نسبت به نسل قبلی پیشرقت زیادی کرده بود.اینتل که از سال 2006 تغییری در تعداد هسته های محصولات دسکتاپ نداده بود ،  اما در این نسل کاربران میتوانند حداکتر از 6 هسته و 12 نخ پردازشی استفاده نمایند. به طور مثال در پردازنده پایین رده i3  به چهار هسته و پردازنده میان رده  i5  به 6 هسته مجهز شد.

    پردازنده های نسل نهم در سال 2018 معرفی شد و با برند جدید پردازنده های اینتل به نام core i9  آشنا شدیم.این پردازنده ها در اصل نمونه های رفرش شده نسل هشتم اینتل میباشد. از این نسل نیز پردازنده های گرافیکی نسل جدید که با نام سری  INTEL UHD  معرفی شده است را به این پردازنده ها اضافه نموده است.

    پردازنده های نسل دهم در سال 2020 معرفی گردید و جایی وارد میدان شد که برای باقی ماندن در بازی باید با سری رایزن شرکت AMD  مبارزه میکرد.قوی ترین پردازنده این نسل از سری CORE I9  می باشد که دارای 10 هسته و 20 هسته مجازی می باشد.اینتل قرار بود این نسل را با ترانزیستور های 10 نانومتری عرضه کند ولی به دلیل اماده نشدن بستر آن و از طرفی عقب نماندن از رقیب دیرینه خود همان نسل قبلی را فقط با اندکی بهبود عرضه کرد که باعث نقطه ضعف هایی در بخش حرارت و توان مصرفی نسبت به سری رایزن را شد.

    برخی از ویژگی های نسل دهم پردازنده های اینتل :

    افزایش تعداد هسته های فیزیکی به 10 و افزایش حافظه کش به 20 مگ در قوی ترین مدل

    پشتیبانی از حافظه رم DDR4  با فرکانس 2933مگاهرتز برای تمام پردازنده های سری CORE  

    پشتیبانی از فرکانس 2666 مگاهرتز برای سری های CELERON  و PENTIUM  

    بهبود اور کلاک در بخش حافظه و هسته

    نسل یازده پردازنده های اینتل نیز به تازگی معرفی شده است که در مقاله ای جدا به آن خواهیم پرداخت.